Log in
Nickname:

Wachtwoord:

Auto Login

Wachtwoord vergeten?

Registreer u Nu!
Hoofdmenu
Wie zijn Online
Er zijn nu, 33 gasten en 2 leden online.
benvonk, J-TuRismo

U bent een gast gebruiker.

J-TuRismo:  8 sec.
benvonk:  1 minuut
MercedesF1:  5 min.
JustuZ:  7 min.
thatstho:  13 min.
Gallardo:  13 min.
HansTrampe:  17 min.
Jeffrey155:  31 min.
EvDelft:  32 min.
vosvaas:  1 uur 1 minuut
Nieuwe leden
KeMaCars 24/07/2014
josdeley 24/07/2014
daafje 18/07/2014
fluppy 18/07/2014
AMGTon 5/07/2014
marcio1811 22/06/2014
Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk? -UPDATE
Gepost door kurtbogie op 8/05/2010 19:43:51 (3932 gelezen)

Ferrari heeft nu ook zijn eigen F-duct, wat meteen werd getest tijdens de vrije trainingen op vrijdag. Enkele waarnemers vonden hun systeem echter niet zonder risico.

Zoals ook bij het F-duct systeem van McLaren, de uitvinder ervan, wordt er via een kanalisatie een luchtstroom gecreŽerd, die dwars door de cockpit loopt naar de achterkant van de auto. De coureurs kunnen, middels een manuele beweging, deze kanalisatie dichtmaken, waardoor de achtervleugel veel minder downforce krijgt en de auto veel sneller kan gaan op de rechte stukken.

Het grote verschil tussen Ferrari en McLaren, ligt hem in de bediening. Daar waar de McLaren-rijders het gat kunnen dichten door een simpele beweging met de linker knie, moeten Alonso en Massa dat doen met de bovenkant van hun linkerhand. Op dat moment hebben ze hun stuur alleen maar vast met de rechterhand.

Op zich vormt dat geen onoverkomelijk probleem, want het gebeurt frequent dat een rijder gebruikt maakt van de rechte stukken om bijvoorbeeld zijn vizier bij te stellen of zijn vingers wat te bewegen. Maar ze profiteren ook van dat moment om enkele regelingen bij te stellen door middel van de talrijke knopjes op hun stuur en in de cockpit.

Precies daar knelt het schoentje bij Ferrari. Op het moment dat de linkerhand het F-duct systeem activeert, moet de rechterhand dus de nodige knopjes indrukken of verdraaien, of die nu aan de rechterkant zitten of niet. Terwijl de coureur aan 260 km/uur rijdt of meer, moet hij tal van zaken regelen en daarbij niet vergeten zijn stuur vast te houden. Velen vragen zich nu af of dergelijke handelingen de veiligheid niet in het gedrang zullen brengen.

Alonso vertelde daarover: "Wij moeten nog beslissen of wij het systeem zullen gebruiken voor de kwalificaties en/of de race. Het werkt goed, maar natuurlijk ontbreekt het ons een beetje aan ervaring om er het maximum uit te halen, hoewel wij het af en toe al getest hebben."

Zijn teammaat Felipe Massa was bekoord door het syteem en zei: "De verbeteringen die wij hebben aangebracht, zullen ons zeker toelaten om een stap voorwaarts te maken, maar ook de andere teams hebben niet stilgezeten."


UPDATE

Vandaag heeft Ferrari's technisch directeur, Aldo Costa, alles afgedaan als onzin: Het systeem is veilig en de rijders houden hun stuur wel degelijk vast met hun handen. Fernando Alonso heeft trouwens de geruchten ontkend, als zou hij 'zonder handen' rijden op de rechte stukken.

Hij vertelde net na de kwalificaties: "Ik heb altijd mijn beide handen op het stuur, er is absoluut geen probleem."

De onboard-camera toont inderdaad een Spaanjaard met een speciale linker handschoen - aan de bovenkant is er een verdikking op genaaid, dat moet hem toelaten de luchtstroom makkelijker te blokkeren, terwijl hij zijn duim op het stuur blijft houden.

Bron: Espnf1.com

Printvriendelijke versie Stuur dit bericht naar een vriend
De commentaren zijn eigendom van de posters.
We zijn niet voor de inhoud verantwoordelijk.
Poster Onderwerp
Slayer-fan
Gepost: 8/05/2010 1:19  Updated: 8/05/2010 1:19
Silver Member
Lid sinds: 22/03/2010
Van: voorhout
Berichten: 947
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
Zoiets als iets intoetsen, maar de muis (of dat vingergedeelte bij een laptop) blijven bewegen, en dat met 1 hand

Maarruh vorige race zag je ook bij ferrari dat ze een hendel naast de linkerknie moesten indrukken op de rechte stukken (of het was bij de Force India bolides) maar dat was zeker toen nog het proefsysteem zeker?
McHuub
Gepost: 8/05/2010 4:21  Updated: 8/05/2010 4:26
Bronze Member
Lid sinds: 9/12/2009
Van: thuis op de bank..
Berichten: 475
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
Quote:
Precies daar knelt het schoentje bij Ferrari. Op het moment dat de linkerhand het F-duct systeem activeert, moet de rechterhand dus de nodige knopjes indrukken of verdraaien, of die nu aan de rechterkant zitten of niet. Terwijl de coureur aan 260 km/uur rijdt of meer, moet hij tal van zaken regelen en daarbij niet vergeten zijn stuur vast te houden. Velen vragen zich nu af of dergelijke handelingen de veiligheid niet in het gedrang zullen brengen.

Juist dat is het verschil tussen McLaren en Ferrari......

gewoon nog ff doorontwikkelen mannen!
Ps. @ hierboven, die handel kan de rem-balans zijn wat de coureurs regelen/bedienen onder het rijden ...
KimiR01BB
Gepost: 8/05/2010 7:25  Updated: 8/05/2010 7:25
Senior Member
Lid sinds: 21/02/2007
Van: Noord-Holland
Berichten: 270
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
Dat was bij de Mercedesen.. Schumi en Nico moesten een hendel heen en weer halen.

De Ferrari's kunnen wat mij betreft niet onveilig genoeg worden.. crashen die hap!
Mikimike
Gepost: 8/05/2010 8:08  Updated: 8/05/2010 8:08
Senior Member
Lid sinds: 22/07/2009
Van: Enschede
Berichten: 263
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
Bekijk het eens van de andere kant, als ze op topsnelheid beide handen van het stuur hebben om alles te kunnen bedienen, hebben ze meteen de handen van het stuur bij een crash. Hoeven ze hier alvast niet meer aan te denken.

Maar even zonder gekheid.

Lijkt mij inderdaad een gevaarlijk moment, staat er niet in een van de regelmenten (ik weet het niet hoor ik denk alleen maar logisch na) dat men tijdens de rit minimaal 1 hand aan het stuur moet hebben?
Aero_F1
Gepost: 8/05/2010 9:56  Updated: 8/05/2010 9:56
Silver Member
Lid sinds: 10/10/2009
Van:
Berichten: 1309
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
Quote:
De Ferrari's kunnen wat mij betreft niet onveilig genoeg worden.. crashen die hap!
Ik wil eigenlijk wel eens weten waarom jij dat wilt dat ze crashen?
ijsman
Gepost: 8/05/2010 10:03  Updated: 8/05/2010 10:03
Silver Member
Lid sinds: 14/03/2008
Van: nijmegen
Berichten: 1200
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
dan kunnen ze toch sturen met de linker knie, haha
djvkimi
Gepost: 8/05/2010 10:08  Updated: 8/05/2010 10:08
Member
Lid sinds: 25/03/2010
Van:
Berichten: 99
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
nog een shaggie draaien en een halve liter bier en het boeren f1 rijden is compleet ;)
Panoz
Gepost: 8/05/2010 10:34  Updated: 8/05/2010 10:34
Gold Member
Lid sinds: 2/04/2010
Van: 990
Berichten: 2444
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
Ik vond de manier waarop de Mercedes rijders de rembalans moesten veranderen al een heel gepruts; 4 keer draaien en om het op te heffen daarna weer een hendel naar achter trekken. Als ze bij Ferrari nu met 2 handen tegelijk moeten draaien ed. lijkt het mij inderdaad niet zo veilig maar dat is dan weer hun probleem.
kurtbogie
Gepost: 8/05/2010 15:05  Updated: 8/05/2010 15:05
Bronze Member
Lid sinds: 21/04/2009
Van:
Berichten: 544
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk?
aan ijsman:

Dat is een goeie, knap gevonden, jouw reactie!!
Arno666
Gepost: 8/05/2010 20:42  Updated: 8/05/2010 20:42
Bronze Member
Lid sinds: 23/04/2010
Van: de wereld
Berichten: 419
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk? -UPDATE
Moderne tieden, tied veur het nieuwe rieden. Vroegah lieten coureurs hun stuur ook weleens los, om te schakelen.
JanTod
Gepost: 8/05/2010 22:33  Updated: 8/05/2010 22:33
Silver Member
Lid sinds: 13/12/2009
Van: Den Haag
Berichten: 650
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk? -UPDATE
Langzaam maar zeker wordt het rijden 'kunst en vliegwerk met haken en ogen'. ze beginnen piloten van een vliegtuig te worden. dat draagt niet bij tot het vinden van de ultieme, snelste lijnen over het circuit. Ik denk, dat dat de reden is, dat ze, zeker Felippe, wat verder naar achteren staan. Als ik zie, hoe de RedBullgosers meer op de juiste lijnen loeren en met de auto jongleren, Vettel in het bijzonder hoewel Webber ditmaal sneller was (gefeliciteerd!) , dan zit daar een groot verschil in. Carttechniek is het sleutelwoord (Lewis).

groetsels,

Jan Tod
Chauf
Gepost: 8/05/2010 23:29  Updated: 8/05/2010 23:29
Silver Member
Lid sinds: 23/03/2010
Van:
Berichten: 997
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk? -UPDATE
Ferrari heeft wel meer bla-bla gedaan dit seizoen. Ze hadden geen motorproblemen. Maar ze moeten wel de motoren aanpassen.
Ze maken geen sluikreclame, maar ze veranderen wel de livery.
Ze hebben geen gevaarlijke F-ducht, maar...
Chauf
Gepost: 9/05/2010 11:27  Updated: 9/05/2010 11:27
Silver Member
Lid sinds: 23/03/2010
Van:
Berichten: 997
 Re: Ferrari F-duct: geniaal of gevaarlijk? -UPDATE
Een piloot heeft het toch nog iets drukker dan een coureur ;)
Wie was er schuldig aan de start crash?
Kevin Magnussen
Felipe Massa
Beide
Was een race incident
Anders namelijk ....

Het meest gelezen bericht is:

Max Verstappen naar Mercedes Grand Prix?